Utstilling med tema troll

1.trinn har hatt tema TROLL i de siste ukene, og i kveld avsluttet vi med sommeravslutning og utstilling for foresatte og søsken i klasserommet.

Elevene har jobbet med problemløsning og trollfamilier.

Dette har vært kjempemorsomt og det har var ekstra gøy å se hvor stolte de var da de hadde omvisning med egen familie for å vise alt de hadde jobbet med.

Problemløsning

Vi har troll som tema, og i matematikken fikk elevene en problemløsningsoppgave i dag:

Trollfamilien har tilsammen 10 øyne. Hvert troll har enten ett, to eller tre øyne. Hvordan kan trollfamilien se ut?

Lag minst tre ulike familier.

Jeg modellerte først mens jeg brukte øyne som konkreter, deretter løste elevene oppgaven sammen med sin læringspartner. Elevene fikk også bruke øyne som konkreter, dette ga lav inngangsterskel og gjorde at alle kom raskt igang med å finne løsninger.

Etter å ha lagd og tegnet minst tre ulike trollfamilier, tegnet de trollhodene og limte på riktig antall øyne.

Dette var en oppgave elevene likte godt og de samarbeidet godt for å komme frem til de ulike løsningene.

Dette var foresten på 1.trinn.

9-tallet

Vi har jobbet med tall og mengder og under kommer kommer noen av måtene vi har jobbet med 9-tallet på:

Vi har øvd på formen ved å tegne tallet i lufta, på ryggen til hverandre, med vann og pensel på tavla, formet med plastelina, bygd 9-tallet med pluss-pluss og formet tallet med kroppene.

9-tallet i stort format

Elevene har også funnet alle tallvennene til 9, ved hjelp av konkreter, og skrevet ned regnestykkene.

Mattedag

I år hadde 1.trinn mattedag ute sammen med fadderne. Vi startet dagen ned natursti opp på Hovdetoppen. Faddergruppene gikk sammen og løste oppgavene.

Deretter var det ulike stasjoner ute. Alt fra kortstafett, tallstafett, naturbingo til ulike oppdrag. Elevene jobbet sammen i faddergruppene. Stasjonene var varierte og elevene koste seg sammen. Til slutt ble det felles grilling og lek.

Internasjonal uke

Denne uka er det Internasjonal uke for hele skolen. Neste tirsdag, på FN-dagen, blir det utstilling og underholdning fra det trinnene har jobbet med hele uken.

På 1.trinn har vi jobbet med mye forskjellig og vi har hatt fokus på å respektere hverandre og vise raushet med hverandre. Jeg jobber på et trinn med stort flertall av flerspråklige elever, og vi har blant annet snakket om hvor alle kommer og hvilke morsmål de har. Vi har lagd et VI-tre hvor alle nasjonaliteter er representert med flagg og telt til 10 på de ulike morsmålene.

Vi-tre

Elevene har sunget Vi-sangen og de har også lagd plakater for å vise at selv om alle er forskjellige, passer de sammen på 1.trinn og er skolevenner med hverandre.

For å lære litt mer om ulike deler av verden, valgte vi også å fokusere på dyr som lever i de ulike verdensdelene. Elevene har tegnet dyr fra de ulike verdensdelene og vi har lagd plakater. Til noen av plakatene har de også lagd en utstilling med dyr.

Nå gleder både store og små seg til å vise frem det vi har jobbet med til noen av de andre trinnene på skolen på FN-dagen.

Uteskole – mengdetrening

Vi jobber med mengder og mønster i matematikk og i dag tok vi med aktivitetene ut i skogen.

Jeg hadde lagd ferdig ulike plansjer med mønster eller ulike mengder av kongler, pinner, blader og stein. Elevene skulle jobbe med sin læringspartner og finne rett mengde til bildene på plansjen de hadde fått utdelt.

Elevene var ivrige, løp på leting og telte i vei. Så fort de hadde funnet ferdig de riktige tingene til en plansje, fikk de utdelt en ny, og så var deg på’n igjen. Aktiviteten fenget bra og det var gøy å se så mange ivrige elever som samarbeidet godt og telte i vei.

Ved å ta med læringsaktiviteten ut, blir både elevene mer fysisk aktive, de får tatt ulike intelligenser og sanser i bruk, de får større rom til å samarbeide og de finner selv konkreter i naturen.