VM og snart sommer

Prøver å gjøre litt ut av VM på trinnet.

Elevene har blant annet brettet og fargelagt sine egne VM-drakter og vi har jobbet med ulike problemløsningesoppgaver i matematikk knyttet til VM.

I dag startet vi i VM-rus etter at Norge vant i natt. Vi sang nasjonalsangen og så sammendraget av kampen. Deretter snakket vi om hvordan vi kan være med å «ro seieren i land», før vi selvfølgelig måtte øve på å ro. Dette synes elevene var veldig gøy.

De fikk også en liten sommerhilsen av meg, et AI-redigert fotballkort med en liten hilsen på baksiden. Enkelt, men veldig stas.

Deretter ble det nye problemløsningsoppgaver i forhold til VM.

På personaldoen har jeg hengt opp et bilde (funnet på nett, men husker dessverre ikke hvor). Ikke alle som har skjønt den, men gjør du?

Alf Prøysen

3.trinn har jobbet med Alf Prøysen i flere uker og vi har også vært så heldige å få besøke Prøysenhuset og Prøysenstua.

I morgen skal elevene ha kultursamling for småtrinnet og på mandag er det sommeravslutning. Da skal de fortelle om Prøysen og hans liv, og de skal synge flere av sangene hans. Elevene har også lagd en utstilling med ulike ting de har jobbet med gjennom disse ukene.

Under kommer noen bilder fra utstillingen:

Dette har vært et morsomt prosjekt og elevene gleder seg til å vise frem i morgen.

Leselyst

Denne uka er det Leselyst-uke på hele skolen og alle elevene leser masse.

Jeg har blandet inn litt matematikk i lesinga. I går hadde vi uteskole hvor eleven første skulle løse et mysterie hvor de både måtte lese og bruke sine kunnskaper om kilo og gram for å finne løsningen. Jeg hadde tatt med bibliotekbøkene til eleven ut, så da de hadde løst mysteriet, ble det lesing ute. Dette koste elevene seg skikkelig med.

Multiplikasjonsspill

Dette spillet har jeg funnet på games4learning. Vi bruker det for å trene de ulike gangetabellen.

Elevene har hver sin farge og fargelegger regnestykke med svar etter tur. Når alle regnestykker er tatt, er det den med flest fargede ruter på rad i sin farge som vinner.

Dette er et spill som elevene liker veldig godt. I tillegg til å øve på gangetabellene, får de også øvd strategitenkning.

Utvidet form – uteskole

2.trinn jobber med uteskole og i dag ble deler av økta gjennomført ute.

Jeg hadde ulike poster rundt omkring i skolegården. Så fikk elevene utdelt hvert sitt oppgaveark og gikk rundt og skrev ned svarene sine.

Elevene liker godt å kunne bevege seg samtidig som de øver, og dette var ett veldig vellykket opplegg.

Opplegget er lagd av Maries klasserom.

Mattedag

Første del av dagen hadde vi stasjoner sammen med fadderne. På min stasjon hadde vi tangram. Dette var like gøy både for 3.- og 7.trinnselevene og vi merket ikke aldersforskjellen i hvordan de prøvde å løse de vanskeligste utfordringene.

Etter lunsj hadde vi stasjoner på eget trinn. På min stasjon jobbet vi med problemløsning. Siden vi jobber med dinosaurer som tema, vinklet jeg aktiviteten inn mot det.

Oppgave: Inne blant noen busker ser du 12 skjold, men du ser ikke hvor mange dinosaurer det er. Du vet at stegosaurusjentene har 3 skjold og at guttene har 2. Hvor mange jente- og guttestegosauruser kan det være? Finnes det flere løsninger?

Elevene jobbet med læringspartner og skulle tegne/skrive alle løsningene på ett ark.

De som ønsket kunne bruke brikker for å visualisere dinosaurene.

Denne oppgaven fungerte godt som en samarbeidsoppgave og elevene fikk snakket masse matematikk.

Uteskole og 5-gangen

I dag har vi vært ute hele dagen og kost oss skikkelig. Elevene har hatt ulike stasjoner, de har hatt frilek og grillet pølser.

På min stasjon jobbet vi med 5-gangen. Elevene ble delt inn i læringspar og skulle først finne flest mulig kongler på en gitt tid. Deretter skulle de gruppere konglene i 5 og 5 og telle opp.

Deretter hadde vi leken hei-fortell-bytt med 5-gangen. Elevene fikk utdelt hvert sitt kort med et gangestykke på forsiden og svaret på baksiden. Deretter skulle de gå rundt til de møtte en medelev, si hei, svare på gangestykkene til hverandre, bytte lapp, finne neste medelev, osv.

Det er gøy med uteskole og ulike aktiviteter og ekstra morsomt å se hvor mye elevene koser seg.