Endelig en av mine favorittdager, nemlig MATTEDAG.
I dag har hele skolen hatt mattedag og det har vært veldig fornøyde unger overalt. Jeg hadde ansvaret for to stasjoner, problemløsning og slangespill.
Problemløsning:
Utstyr pr gruppe/lag:
- Papir og blyant
- 10 marshmallow
- 30 spaghetti
Fremgangsmåte:
- Delte i lag på 3-4 elever
- Problem: Bygg høyest mulig tårn ved hjelp av 10 marshmallow og 30 spaghetti.
- Først fikk lagene 5 minutter på å diskutere og tegne løsningsforslag.
- Deretter fikk de 10 minutter til å bygge tårnet.
- Til slutt var måling for å se hvilket tårn som ble høyest.
Det var gøy å se hvordan elevene samarbeidet og endret strategi underveis når de så at tårnet ble for ustabilt. Noen klarte å bygge tårn over 60 cm, mens andre slet med at «toppen» ble for tung slik at det bikket over. Under kommer bilder av arbeidsprosessen og noen av løsningsforslagene.
Slangespillet:
Utstyr:
- Spillbrett, blyanter/farger og 10’er terning
Fremgangsmåte:
- Elevene spilte mot hverandre to og to. Alle hadde eget spillbrett.
- Først skulle elevene fylle inn svar fra seks-gangen i de tomme feltene på slangen (kan brukes andre gangetabeller, addisjon, subtraksjon,….). De kunne velge hvilke svar de ville skrive inn og det samme svaret kunne skrives flere ganger.
- Deretter skulle de kaste en terning annenhver tur. Tallet de fikk på terningen skulle multipliseres med seks og så skulle de fargelegge/krysse ut svaret på regnestykket. Om de hadde skrevet samme svar i flere ruter, kunne bare et svar fargelegges/krysses ut for hvert kast.
- Den første som hadde fargelagt/krysset ut alle felter på sin slange vant.

Elevene jobbet sammen med læringspartneren sin og skrev ned løsningen på et ark. Deretter hadde vi felles gjennomgang av de ulike løsningene de hadde funnet og hvordan de hadde tenkt.
